Svět se změnil, Kurt zůstal stejný a Blaine nezůstal vůbec. Kéž by to byl radši jen sen! Víc Vám k tomu prostě říct nemůžu a nechci, nejlepší bude, když si tuhle krátkou povídku přečtete a názor a žánr si zařadíte sami.
Páry: Klaine, Kadam. (Nesmím zapomenout, že povídku mi pomáhala psát tato skladba od Philipa Glasse, takže si ji ke čtení můžete pustit. Mělo by to vyjít tak akorát na celý text.)
Čekání na Blainea
Usíná. Spí teď pořád, dovoluje mu
to zapomínat na hlad. Usíná, probouzí se, zase usíná, aby nemusel myslet na
ubývající jídlo a nevracejícího se Blainea. Prospí celé noci a velkou část dne,
a pořád nemá dost. Když nespí, sedí u okna a dívá se do pustého města, vyhlíží
figury, které nepřicházejí. A před každým člověkem, který přichází a není
Blaine, je třeba se mít na pozoru. To mu jeho přítel kladl na srdce předtím,
než odešel. Opustil Kurta a dosud se nevrátil, ale opustil ho, protože se vydal
hledat pomoc a bezpečí a jídlo, a proto mu Kurt tu dlouho nepřítomnost dovede
prominout. Čeká. Blaine řekl, že bude snazší, když ho poslechne. Řekl, aby
zůstal v tomto domě, u polozakrytého okna, držel se v bezpečí
cihlových zdí a vyhlížel ho, čekal, jako nevěsty čekají na vojáky.
Blaine je pryč, v tom velkém
pustém světě, pořád stejně nevinný a mladičký jako byl, když k té proměně
došlo a oni jí v zahřáté posteli nevěnovali žádnou pozornost, a nový
světový pořádek na něm právě teď hoduje jako na mršině zvířátka. Ale Kurt čeká.
A zatímco v Blainea věří, představuje si, že žije v normálním světě a
dům, který se zanedlouho stane jen další vyrabovanou zastávkou na Whitman
Avenue, je jejich vilkou plnou radosti, lásky a malých dětí, kterým tu radost a
lásku předávají. Zatímco tělesně chřadne, fantazie mu pomáhá udržet psychiku
v kondici. Blaine nechtěl, aby šel s ním. Blaine říkal, že je to
nebezpečné. Blaineovo odhodlání chránit ho za každou cenu vhání Kurtovi slzy do
očí.
Vyhlíží. Někdy také sebere odvahu a
oknem v kuchyni se prodere na dvorek za domem, kde stojí tři husté vavříny
a rostou si dál jako by nic, jako by se jich celá ta zkáza světa netýkala. Kurt
je závistivě pozoruje. Vavříny nepotřebují jíst, přežvýkávat jídlo a brát
energii z tuhých soust, stačí jim deště. Chce se také proměnit ve strom,
být trvalka a nemuset myslet na jídlo. Venku se však nikdy nezdrží dlouho.
Nesmí zapomenout, proč sem přišel, a tak se jen rychle vyprázdní co nejdál od
domu a zase se stáhne do bezpečí budovy. Přichází jaro a vylézá slunce, ale ani
to ho už netěší. To tma a stíny skýtají bezpečí. Přichází jaro, ale ne obroda.
Hospodaří s dešťovou vodou a
vodou ze sněhu tak, aby si s ní každého večera umyl obličej, pohlaví a
zadek. Většinou se mu daří, ale deštivá zima končí a najít zdroj pitné vody
bude čím dál těžší. Bude muset opouštět dům, před čímž ho Blaine důrazně
varoval. Jednou za pár dní se holí, jak nejlépe zvládne tupou žiletkou. Chce
vypadat dobře, až se Blaine vrátí. V zrcadle, které pamatuje o jednoho
obyvatele víc, se dívá už jen na svůj obličej. Tělo má směšně vyhublé, ví to,
nepotřebuje to ještě vidět. Cítí žebřiny žeber a ztenčující se nohy. Jako by
z něj něco ujídalo maso. Oblečení vrství na sebe. Čím teplejší, tím lepší.
Látka do sebe nezadržitelně pohlcuje tělesný pach. Ohrnuje nad tím nos, ale
nemá oblečení kde vyprat. Hlavně, že je mu teplo. Za trochu ohně by teď dal
všechno, sirky už mu došly a bez nich plamen rozdělat neumí. S ohněm by si
připravil potravu. Ohřál vodu a rozmíchal v ní instantní kaši. Má chuť na
mastná, tučná jídla – představuje si, jak jí nepropečenou kůži z kuřete a
vylizuje tuhnoucí omastek. Dřív se mu taková představa hnusila, ale teď se jí
nemůže zbavit. Moct se tak najíst do sytosti, do sytosti tlustého masa a
přeslazeného ovoce...
Někdy přicházejí lidé. Blaine ho
varoval, že lidé se teď stali kanibaly. Tihle jsou možná dobří, ale Kurt nic
neriskuje. Pro něj je posledním dobrým člověkem na světě Blaine. Skryje se tak,
jak mu to Blaine radil. V domě má vytvořenou síť skrýší a jakmile jednu
použije, necítí se tam nadále v bezpečí. Bojí se. Vymýšlí nové a nové způsoby
maskování, vsoukává se do menších a menších prostor. Když jeho domem procházejí
tři muži (muži, vždy to jsou muži, co se asi stalo se ženami?), přečkává
zavřený ve velkém kufru v šatní skříni. Vetřelci prázdné domy neobsazují,
drží se na pochodu, a tak po několika hodinách, když si je jist, že je
nebezpečí zažehnáno, vylézá ven. Hltá čerstvý vzduch. Prozkoumá dům – je
prázdný a chudší o několik porcí jídla. Odnesli mouku, která Kurtovi zachutnala
už i syrová, několik láhví vody, a krmivo pro kočku. Kočku neodnesli, protože
kočka už dávno není. Kurt se při tom pomyšlení zalyká palčivými výčitkami a
svou opovrženíhodnou, patologickou chutí na maso. Cizí lidé odešli
Usíná. Spí. Probouzí se. Střídmě
jí. Šetří s jídlem. Hubne. Usíná. Probouzí se. Nejí. Vyhlíží Blainea.
Zásoby jídla se tenčí. Kurt ale nemůže jen tak jít a začít si brát od druhých,
co mu nepatří. Mohl by se vrátit Blaine a nezastihnout ho v domě. Mohlo by
se mu na výpravě ven něco stát. Mohl by za krádež být potrestán. Večer sní
trochu vaty. Dodává mu pocit sytosti – s plným žaludkem se usíná snáze.
Zdá se mu o tom, že se Blaine nalezl pomoc a vrací se domů, k němu,
s hodnými lidmi v zádech. Nesou s sebou horkou vodu a tu jim pak
dovolí použít ke koupeli. Probouzí se. Když si myje obličej, voda je studená.
Zase to byl jen sen. Usedá k oknu. Blaine se nevrací. Okolí domu je
přikryté tenkou pokrývkou sněhu, v níž nejsou žádné stopy. Během spánku
byl tedy v bezpečí, ostatně neustlal si na posteli, ale pod ní. Pokaždé,
když se mu zdá o Blaineovi, je to dobrý spánek. To realita je horší. Výhled
z okna se mu zajídá. Venku se nic nepohybuje, vyjma větví stromů ve větru.
Uloží se do peřin a hadrů po stolem překrytým dlouhým ubrusem. Zase spí. Ve snu
se objevují jeho rodiče, oba oblečení v šatech na pláž, kam malý Kurt
nechce, protože by museli procestovat několik států. Po probuzení přemýšlí o
svých rodičích. Sen ho zmátl, nemůže si vzpomenout na jejich skutečnou podobu.
Rozladí ho to na několik dlouhých hodin, během kterých zpochybňuje své duševní
zdraví. Mluví při tom sám k sobě, protože se bojí, že jinak zapomene
mluvit úplně. To by bylo velké neštěstí, nedovedl by Blainea při návratu domů
uvítat.
Je slabý. Fyzicky i psychicky.
Oslabují ho podvratné myšlenky. Blaine to věděl. Proto ho nechal v domě,
v relativním bezpečí. Nepřekonal by nástrahy na cestě. Blaine to
s ním vždycky myslel jen dobře. Vzal všechnu odpovědnost a všechen risk na
sebe, a proto ho Kurt musí obdivovat. Až se Blaine vrátí, nebude už nikdy
ničeho nedostatek. Jídla, společnosti, ani lásky. Už aby se Blaine vrátil.
V den, který nemá číslo, protože
Kurt už je dávno nepočítá, přichází muž. Má hustý plnovous a hlavu si chrání
před chladem čepicí. Prochází ulicí sám a z ničeho nemá strach. Nese si
zbraň, ale není ve střehu. Kurt stále sedí za oknem, je to jeho místo, které se
mu po těch dlouhých týdnech už přizpůsobilo, je to jeho trůn, z něhož však
světu nevládne. Kdyby to šlo, už dávno by vydal dekret, který by mu vrátil
Blainea zpět. Tentokrát nezůstane nezpozorován. Muž jako by pohledem provrtával
stěny – vytuší Kurtovu přítomnost a podívá se přímo na něj, mění cestu svých
kroků a míří k domu číslo 415 na Whitman Avenue.
Kurt, ochromený hrůzou, se nestihne
schovat. Vlastně o tom ani nepřemýšlí. Zůstane sedět u okna a čeká. Konečně na
něco jiného než na Blainea. Tuší, že tohle bude jeho konec. V koncích
končetin cítí příjemné uvolnění. Prsty mu začínají mravenčit. Někde za jeho
zády se otevřou vstupní dveře, neudržované, zimním vlhkem nabobtnalé dřevo
drhne po špinavé podlaze. Teď by měl čas utéct a schovat se. Ale neudělá to.
Když znovu vyhlédne ven, čekaje, sníh je pryč. Roztál cizinci pod nohama a
trávník je zase zelený, jako za jarního rozpuku. Ten vetřelec vejde do jeho
domu a nepozdraví. Pohlédne na Kurta, který pro něj nepředstavuje hrozbu, a pak
se bez zaváhání pustí do prohlížení obsahu skříněk. Narazí na nějaké jídlo –
slané tyčinky a kukuřičné vločky – ale nerabuje. Zanechává za sebou kyselý
zápach teplého potu. Znovu si Kurta prohlédne a jako by se mu ho zželelo,
vytáhne z vlastních zásob poloplnou láhev mléka. Líbíš se mi, říká, podává
ji Kurtovi a sleduje, jak lačně pije. Mléko chutná úplně jinak než voda, je
syté a sladké. Marně si snaží vzpomenout na chuť mléka mateřského, ale určitě
bylo podobně lahodné. Být tak zase nemluvnětem a tisknout se do bezpečí
maminčina výstřihu...
Dobrý, co, usmívá se a vyhublý Kurt
mu přizvukuje mokrým a čvachtavým mručením do hladinky nápoje. Vděčně natáhne
vyzáblou ruku pro pár kostek cukru. Jen co okusí něco z mužových zásob,
chce být s ním. Plný žaludek mu našeptává: nemůžeš na Blainea čekat
donekonečna, Blaine je nejistota, pouhý příslib, tak natáhni ruku a vezmi si
to, co je teď a tady. Tyhle nevěrné myšlenky ho děsí.
Muž se tam chová jako doma.
K odchodu se nemá. Pohodlí čtyř stěn se mu zalíbí, stejně jako zaprášené,
leč měkké sofa, a výhled na stěnu s malbami letních krajinek a
středoevropského kostela. Odpočívá s očima otevřenýma a testuje míru
Kurtovy přizpůsobivosti. Chlapec sedí přitisknutý ke stěně na druhé straně
místnosti a sleduje, jak se cizinec v jeho domě zabydluje. Tašky, které s
sebou nese, si položí vedle pohovky. Zuje si boty a promasíruje nohy. Nehodlá
se jen tak vzdálit. Vypadá to, že si chce na pohovce zdřímnout. Ale Kurt musí
držet stráž u okna, ne tady v pokoji. Nejraději by mu to nedovolil, pak si
vzpomene na mléko a cukr a rozkvétá v něm pochopení a chuť vyjít muži
vstříc ve všem, co si bude přát.
Jmenuje se Adam a míří přes Ohio
pryč, k jakémusi domnělému ráji. Bez obalu vyjadřuje Kurtovi náklonnost. Kurt
mu smutně oznamuje, že on není Eva, nemohou tedy spolu stvořit novou etapu
života na zemi, a Adam se tomu jen trhaně směje. Je jiný než Kurt nebo Blaine
při odchodu: má svalovou hmotu a dostatek potravy, to je na něm vidět. Musí jít
s ním, i kdyby nechtěl, tak musí. Za ochranu mu naslibuje všechno, co má.
Není to mnoho, ale rodiče ho vždy učili, že si má vlastního těla vážit a
nakládat s ním jako s nejdražší cenností. Večer mu Adam řekne, ať se
umyje, a pak si uzme místo na jeho lůžku. Nevyhání ho, chce, aby Kurt ulehl
vedle něj a zvykal si na přítomnost jiného mužského těla. Líbá ho na ústa,
které dotek pamatují už jen pramálo, drobné rty má ve zlatém plnovousu téměř
skryté, vše, co Kurt cítí jsou ty pichlavé vousy, rozdírají mu jemnou kůži
kolem úst, později ho lechtají na zátylku, až se tomu musí začít smát. Adam se
na něm a v něm pohybuje, jako to kdysi dělával Blaine nebo jako to Kurt
dělával Blaineovi, teď není úplně po vůli, ale Adam si nic nevymáhá silou, je opatrný,
sám by z toho jinak nic neměl. Při takové smršti fyzických pocitů je
snadné zapomenout, že svět už není normální a v noci se k domům
stahují poslední lidské hyeny. Mačetu má Adam stále po ruce a jak na Kurtovi
leží, těžký a nepropustný, připadá si opuštěný chlapec v bezpečí. Dokonce i ve
spánku vytváří mužské tělo dojem opevněného zákopu.
Ráno použije Kurtovu koupelnu.
Oholí se. Vypadá jako z obálek časopisů, těch, které teď už nemají žádnou
hodnotu. Když Kurt vidí, jak se změnil, má chuť se s ním znovu pomilovat,
tentokrát jen tak, pro radost, bez zištných důvodů. Společně posnídají
z Adamových zásob. Jeho batoh je plný jedlých pokladů, dobrot, o nichž se
Kurtovi ani nezdálo. Čokoládové tyčinky a granulované čaje, které se
rozpouštějí v ústech, sušené ovoce, které Kurt převaluje na jazyku, dokud
z něj nevycucá veškerou omamnou chuť. Po snídani Adam odchází. Tentokrát
se Kurt nebojí, protože Adam u něj v úschově nechává téměř všechny své
věci. Vrátí se, tenhle se určitě vrátí. Čeká, jak ho to naučil Blaine. Sedí u
Adamových věcí, protože slíbil, že na ně dohlédne. Ani na vteřinu se od nich
nevzdálí. Adam slíbil, že se vrátí. Kurt slíbil, že bude hlídat. Sliby se
musejí dodržovat. I to ho naučil Blaine.
Když Adam přichází zpět po zeleném
trávníku, nese s sebou boty. Jsou kožené, kotníčkové a Kurtovi padnou jako
ulité. Ve svých polobotkách a domácích pantoflích přece nemůže chodit jinde než
po domě.
Chceš jít se mnou, ozývá se
z Adamových úst; konstatuje a ptá se najednou.
Můžeme zůstat tady, nabízí Kurt, je
tu přístřeší.
Ne, říká Adam, rozhodnutý, půjdeme
na jih. Kurt chce vědět proč.
Na jihu je teplo, tady bys další
zimu zažít nechtěl. Chceš jít se mnou.
Kurt kývne. Chce. Ale ve vzduchu se
ještě stále vznáší Blaineova přítomnost a příslib jeho návratu. Neví, jestli
tohle dokáže opustit. Vyzradí Adamovi, že tu žil ještě s jedním chlapcem.
Nevrátí se, říká Adam a Kurt se snaží mu odporovat. Vrátí se, vím to, já to
vím, je to Blaine, ten by mě tu nenechal. Začne plakat – po strašně dlouhé
době, kdy si myslel, že už toho není schopný. Teď zase používá pláč jako formu
vyděračství, ale Adam si hledí svého. Krokodýlí slzy na něj neplatí. Je
připravený vydat se na cestu. Bez Kurta bude koneckonců o jedno zavazadlo
lehčí. Hrozí, že mléko a cukr, Kurtovy oblíbené pamlsky, odnese s sebou.
Musejí si nutně promluvit o tom, co se od Kurta očekává. Chci tě sníst, směje
se Adam (pořád se jen směje, jako by se se světem nedělo vůbec nic zlého) a
Kurt ví, že to není pravda, i když právě vyjádřil jeho nejhlubší obavy. Budeš mě
v noci zahřívat, říká Adam, a já zase tebe.
Uražený a raněný se stáhne do svého
starého sklepního pokojíku. Listuje dětskými knížkami, které si
z nostalgie schovával a po dlouhá léta ho nezajímala, čichá
k prostěradlu, v němž ležel společně s Blainem, prohlíží si svůj
šatník naditý oblečením. Dřív hodně pečoval o svůj vzhled. Tuší, že teď je
z něj jen rozcuchaný, pupínkovatý kluk. Truchlí v pokoji za svůj
předchozí život. Když opět vyjde, nese s sebou zavazadélko a je připravený
vydat se na cestu. Naposledy se podívá z okna. Na obzoru jsou jen opuštěné
domy, bující vegetace a šedivá stěna nebe, žádný Blaine. Zašněruje si staronové
boty, dar od Adama, a opouští rodný dům. Sotva vykročí na silnici, kterou teď
mohou použít jako chodník, protože žádné auto po ní neprojede, ohlíží se Adam
přes rameno. Od té chvíle nikdy nejde napřed, čeká. Vytahuje z kapsy
pamlsek, ovocné bonbóny na posilnění.
Usíná. Probouzí se. Nekonečný
koloběh. Hřeje Adama a Adam hřeje jeho. Nečeká na Blainea.
Musím říct, že jsem to jenom hltal a hltal a stejně se mi nejvíce líbí ta poslední věta.
OdpovědětVymazatJsem tvým velkým fanouškem!
Nechala jsem si psaní komentáře na později po přečtení a stejně pořádně nevím, jak to okomentovat, aby to mělo alespoň trochu hlavu a patu. Bylo to jako obvykle něco jiného a moc se mi to líbilo a teď doufám, že nebudu za naprostého idiota, ale mně přijde, jako kdyby měl ten příběh dvě roviny. Jednu skutečně toho AU světa, kde z nějakého důvodu část lidstva vyhynula a ten zbytek se jen snažil přežívat, takže zůstali skutečně jen ti nejsilnější. Ale dá se to podle mě vyložit i jako to, co prožíval Kurt po rozchodu s Blainem. Nejedl, nespal, byl v neustálých depresích a pak se objevil Adam a Kurt sice na Blaine nezapomněl, ale Adam mu pomohl jít dál, nechat Blaina v minulosti. Možná v tom vidím něco, co tam vůbec není, ale na mě to tak skutečně působilo :)
OdpovědětVymazatRoviny, to je moje. Tie dve, čo spomínaš, Domík, tam určite sú, plus je tam tretia, Roedeerova ako autorova, ktorú nebudem rozoberať - všetci Kadam fanúšikovia ju poznáme.
OdpovědětVymazatNemohol si vybrať lepšiu hudbu alebo ona si nemohla vybrať lepšiu poviedku. :) Ja viem, že to vieš, ale práve si napísal niečo veľmi, veľmi krásne - to len aby ti bolo úplne jasné, že to vedia aj ostatní. Síce nepochybujem, že svoj názor vyjadria aj iní, ale pre istotu...
Existenciálne poviedky majú zvláštne čaro, aj ja mám jednu podobného žánru v zálohe. V každom prípade je táto teraz od teba mojou obľúbenou. Aspoň do chvíle, kým napíšeš ďalšiu a (možno sa to bude zdať až nemožné) určite ešte lepšiu.
Asi jsem si neměla číst ostatní komentáře, protože si teď připadám jako totální čtenářský ignorant, jdu si nafackovat. :-/ Celou povídku jsem vnímala jako jednorovinnou, konkrétně coby příběh, v němž většina lidí vymřela a zbyteček šťastných se snaží přežívat, jak to jde. Dá-li se to vůbec počítat za štěstí, že někdo něco takového přežil. Čímž ale nechci říct, že by se mi to nelíbilo. Naopak, je to neobvyklé, neotřelé a vymykající se, což je velké plus. To, že je to opět skvěle napsané, snad ani nemusím dodávat. ;-) Můžeš být na sebe právem pyšný, že jsi tímto Klenotem přispěl do vod české Glee FF scény. :-) :-)
OdpovědětVymazatNaprosto dokonalé. Jsem ohromena, a to na hodně dlouho. Ta povídka má úžasný potencionál. Nevím kolik rovin to má, ale já se domnívám, že jich tam je mnoho. Každopádně to je hodně promyšlené a struturované. Kvalitně napsané. Výborná hra s jazykem. A vůbec nedokážu určit žánr. Hrozně mě to bavilo. Hlavně ten prvek, že člověk stále nevěděl na čem je. Čtenář čeká s Kurtem na Blaina a opravdu po nějaké době začne skutečně doufat, ale narozdíl od Kurta ještě neví, kde je, co je to za místo, čas. Proč se nachází v takové prapodivné době a zda to opravdu je prapodivná doba. Chvílemi mi připadalo, že to je reálný svět, který pouze Kurt vnímá svým pohledem jinak, protože trpí svými pocity a myšlenkami. Jednoznačně je to opravdový poklad českého Glee FF. Mimochodem vyplakala jsem si u toho oči. Celkem to nutilo k zamyšlení. Dokonalé. V uších mi hraje Řekni, kde ty kytky jsou a vůbec mi to neuškodilo. Naopak skvěle to ladilo s atmosférou povídky. Jsem nadšená. Děkuji za takové nádherné čtení.
OdpovědětVymazatJanička
Děkuju za vaše komentáře. Kadam mě baví a ze všechno nejvíc mě těší, že baví i vás, takže se píšu další povídku a doufám, že i ta vás osloví (ono se to možná nezdá, ale komentáře mi opravdu pomáhají).
OdpovědětVymazatA teď k textu: já doufám, že každý si ho může vyložit po svém a každý to, zdá se, už udělal, takže je zbytečné cokoliv prozrazovat, nebo vysvětlovat, co měl na mysli autor. Ano, byl jsem s povídkou po dopsání docela spokojený, ale zase nesdílím názor, že by byla nějak výjimečná. Každopádně se z vás pýřím! (tak mi to řekl kolega v práci, když jsem si komentáře četl z mobilu) :]
Jejš, já zapomínám psát kometnáře! Přísahala bych, že jsem ho posílala! No nic, tak znovu. :D Moc se mi zamlouvá tahle postkatastrofická scéna, musím říct, žes to napsal úžasně. A ať už v tom vidím rovin kolik chci, hlavně v tom vidím smíření a naději, a je v podstatě jedno, ke které z rovin to vztáhnu, vždycky je tam to poselství, že i špatné věci se dají přežít a nic jimi nekončí. Úplně mě to dojalo!
OdpovědětVymazatDiky, Bilkis! Tu predposledni vetu si budu opakovat, az se Klaine daji zase dohromady :]
OdpovědětVymazatVeľmi pekne napísané. Je úplne jedno koľko rovín to má, pretože každý si v tom nájde niečo svojho, nech sa na to pozerá z akejkoľvek roviny, strany alebo číta v akomkoľvek rozpoložení. Je to Rubikova kocka...
OdpovědětVymazatA to túto poviedku robí takou jedinečnou.
Pre mňa veľmi citlivý a chápavý pohľad do najhlbšieho vnútra človeka a jeho duše, ktorá trpí a nedokáže sa už sama vyslobodiť z všedného i večného bludného kruhu, napriek tomu je denne živená nádejou, že raz bude niekým zachránená a uzrie svetlo svojho nového života.
Verím tomu, že nikto nie je stratený prípad a každé peklo sa dá prekonať či aspoň ľahšie znášať s niekým po boku, kto nie len miluje, ale vidí aj cez všetky bariéry, ktoré človek v sebe nosí a kde čo nimi zakrýva. Takže cez všetok ten chaos sa všetko nakoniec ustáli, zjednotí do celku jednej farby ako na tej Rubikovej kocke. A nastane sloboda človeka.
Jeho nový začiatok. Trebarz len vďaka tomu, že si ho niekto všimol a porozumel jeho bolesti.
Tiež dúfam, že sa raz dočkám ...niekoho ako je Adam a oslobodím sa.
Zatiaľ si vždy prečítam túto poviedku, keď sa budem cítiť najhoršie. Cítim sa vždy lepšie, keď si ju prečítam. :)
Nič predsa nekončí, ešte stále tu máme nový deň a nádej umiera posledná!
Líbí se mi, jak všechny povídky pojmeš úplně jinak a vznikne z toho něco vyjímečnýho a skvělýho. Tímhle jsi mi připomněl knihy Michaela Cunninghama, které jsou pro mě jedny z nejlepších. To čekání.... Páni. A pak se objevil Adam. Popravdě, dost se mi tam spojovaly různý útržky různých knih. A vzniklo z toho to nejlepší, co mohlo.
OdpovědětVymazatDen
Amalka: Dekuju, jsem rad, ze kazdou moji povidku ctes tak pozorne a davas si zalezet na komentari.
OdpovědětVymazatDen: No to jsi me teda prechvalil(a). Dekuji a doufam, ze se sem jeste nekdy vratis :]
Ahoj Roedeer, nie je ťažké byť pozornou čitateľkou, keď podobný stav, pocity prežívaš a postava je už len niekto v kom sa vzhliadneš. Ty si všetko napísal narovinu za mňa, tak povediac na hlas. Ja som si to už len prečítala. :) Smekla a neviem, čo ma dostalo vac: ten song, fakt, že niekto pochopil ten stav a všetko, čo sa v tej chvíli v človeku odohráva bez akéhokoľvek osobného posudzovania, či odsudzovania a ešte to aj dokonale spísal čierne na bielom, či na koniec to, že sa človek môže dočkať a niekto ho "zachráni"? - Nádej v beznádeji, keď to už ani nečaká?!...
VymazatKaždopádne skvelá poviedka, ktorá stále rezonuje.
Som rada, že si ju napísal. A veľmi ďakujem.
Musím se Ti svěřit s jedním postřehem. Nedávno jsem viděla film Den poté z roku 1983 a u sledování jsem si vzpomněla na tuhle povídku. Dneska jsem si ji musela opět přečíst a musím přiznat, že se mi líbila snad ještě víc. WoW. To tvoje dílko je dokonalé a zraje jako víno. Jsem na tebe pyšná.
OdpovědětVymazatJanička